onsdag 4. januar 2012

Magisk Nyttårshelg

Arwen og jeg har hatt en magisk nyttårshelg i Enköping, Sverige.



Å være oppdretter betyr at en kan risikrere å måtte reise på "parringsreiser" når det minst passer. I fjor var jeg lenge redd jeg måtte feire julaften i Finland, mens denne gangen ble det nyttårsfeiring i Sverige. Det var veldig kjipt å ikke kunne feire nyttår med Erik, men om jeg skulle valgt et annet sted å feire nyttår så kunne jeg vel ikke valgt et bedre sted enn hjemme hos familien til Arjuna.

Jeg tok blodprøve av Arwen onsdag på dag 10 i løpetiden, og sendte den med "Ekspress over natt" for å være sikker på at den kom frem til Oslo og analysering neste dag. Progesteronet var på 6 nmol/l, og hun hadde da altså begynt på stige. Med mor Meas raske stigning i bakhodet turde jeg ikke vente lenger enn til lørdag, dag 13, med å la Arwen og Arjuna møtes. Og helst litt tidlig på dagen. Googlemaps fortalte meg at det tar 8,5 time (uten stopp og ferjeventing) en vei, så jeg begynte reisen allerede etter jobb fredag. Vi campet over hos Kamilla på Kennel Hunting Pride, og det var koselig som alltid. Vi lot Arwen hilse på den ene hannhunden der (en som har parret før og er erfaren) for å se om jeg måtte haste videre til Sverige samme kveld, men hverken Arwen eller hannhunden var videre interessert i hverandre på den måten så jeg tenkte at jeg kanskje fikk mange dager i Sverige denne gangen også. I januar i fjor ble jeg jo sittende med Tolleren Alpha hos Nisse i over en uke, for så å gi opp, og ned igjen noen dager etter.

Lørdag morgen satte vi snuten mot Enköping. Vi møtte Arjuna, Madde (Arjunas eier), Therese (venninne av Madde - som har hatt RR før) og Adoreas faste designer; Jenny Jurnelius som skulle ta bilder rett før kl 14. Vi kjørte et stykke ut av byen og ut i skogen. Etter å ha gått med hundene i bånd ut på en eng hvor sola hang lavt, tok vi bilder av hundene en og en. Arjuna hadde vist litt interesse med å sniffe i luften mot Arwen, men etter å ha sett Arwen og den andre hannen kvelden før trodde jeg det var for tidlig. Vi tenkte derfor å sette de ved siden av hverandre for å ta bilder av de sammen. Først langt unna:




Og det gikk helt fin. Men når vi skulle sette de nærmere hverandre, ble de litt ukonsentrerte:




Vi tenkte at da slipper vi de heller og tar løpe/action bilder. Men innen 1 min etter at vi slapp de løs så parret de!



Etter at de slapp taket etter næmere ett kvarter så løp de og lekte og flørtet og hadde det så gøy i over en time mens Jenny tok bilder. Tusen takk for bildene, Jenny. Kullannonsen har hun straks klar.
Det var helt fantastisk å se de sammen. De var så fine, og de hadde det så gøy sammen.













Kvelden ble tilbrakt med 3 retters middag i hyggelig selskap hjemme hos Arjuna! Madde og Kjell er virkelig noen utrolig hyggelige og gjestfrie mennesker! Jeg vet de gleder seg like mye over dette kommende kullet som meg, og det er så godt å vite. De har kun sett Arwen en gang før, på Nordisk Vinner i Stockholm i desember, men nå fikk de blitt ordentlig kjent med henne. Og de elsket henne som vi gjør! Herlig!

Et døgn etter parret Arjuna og Arwen igjen ute i skogen i snøvær. En kald fornøyelse, men vi var så glade og er så forventningsfulle til resultatet at det ikke gjorde det minste.

Takk for en flott nyttårshelg sammen Madde, Kjell og alle besøkende i hjemmet deres! Nå krysser vi alle fingrene for at turen bærer frukter!




2 kommentarer:

  1. Tack snälla för att jag fick dela sista dagen på året tillsammans med er. 2011 kunde verkligen inte ha slutat bättre!!!

    Stor kram och lycka till!
    Jenny

    SvarSlett
  2. Hej!
    Vilka härliga bilder det vart!! nu ser man med spänning fram imot bebbebilder!! Klappa och pussa extra på Arven!!
    Ha det så gott kram/Therese

    SvarSlett