fredag 9. november 2012

Innredning av nyhuset!

Som jeg skrev i morges (link) så har dagen i dag gått med til diverse valg/kjøp til nyhuset. Når en bygger så skal en ta mange valg på en gang, ikke som når en pusser opp og tar ett rom av gangen. Vanskelig, men gøy! :-) Føler jeg går i en egen boble og tenker hus hele tiden.
I går mellom jobb og yoga'n begynte vi letingen etter golv og farge til stue/kjøkken.
I dag har vi tatt oss en feriedag både Erik og jeg for å fortsette valgtakingen.


Her er vi oppom nyhuset på vei ut på shoppingrunden i morges for å hilse på maleren som startet i dag:


Veldig fornøyd GT i ny jakke.


Stue og kjøkken går i ett (i en vinkel) og vi skal ha samme farge på gipsveggene i hele. Ene kortveggen i stua skal vi ha tapet på, for å bryte opp litt. Samme med kjøkkenet, planen der er en flisvegg på kortveggen. Store, grove, grå fliser.

Siden kjøkkeninnredningen og det meste av møblene blir hvite, og Erik ikke vil ha en "sykehus-stue" så har vi bestemt oss for en gråfarge på veggene. En varm gråfarge, hadde jeg tenkt.
Listene, vinduene og dørene leveres forhåndsmalt i fargen Bomull, og vi så på den fargeprøven til Bomull sammen med de gråfargene og de forskjellige golvene. Vi falt for fargen Kalk, og reiste glade og fornøyde ut fra butikken i går ettermiddag. Da kunne vi tenke litt på det til i ettermiddag, for i dag måtte den kjøpes inn.

Jeg begynte å søke på forum og blogger i går kveld. Fant at den hos en dame så gammelrosa ut (sikkert pga golvet og lyset) og fant andre steder at den ikke passet med Bomull siden gråfargen Kalk inneholdt rødt og da ville få listene etc. til å se gule ut. Hmm, måtte tenke mer på det kjente jeg.

Første stopp på vår vei i dag (etter å ha vært innom nyhuset og hilst på maleren) var IKEA Sørlandet. Vi har vært litt frem og tilbake med kjøkkeninnredning. HTH eller IKEA? Og vi har landet på IKEA. Jeg har IKEA i huset mitt nå og er jo storfornøyd med det.

En stor utfording har vært hvordan innrede kjøkkenet! Jeg trodde vi hadde kommet i mål, men så skulle vi sjekkmåle kjøkkenveggene nå som de er på plass, og ene veggen var 2 cm kortere enn på hustegningen. Sikkert pga noen rør som måtte tilpasses i veggen inn mot badet, men nå måtte vi revurdere for fikk nå ikke plass til det ene skapet akkurat slik. Høres kanskje rart ut at mye på revurderes pga 2 små cm, men sånn er det faktisk.
Så i dag var 3. turen på kort tid til IKEA. Men nå er vi ferdige! :-) Fikk anbud som jeg bare må finsjekke at alt stemmer med mål etc. og til uka bestiller vi det! Gøy! Det blir Hvit Høyglans med disse håndtakene(underskapene):



 


Har liksom ikke vært et sekund i tvil om at det er Hvit Høyglans som er det rette denne gangen. Erik lot seg overtale! :-) Litt vanskeligere å overtale han til hvit benkplate også.
Vi koste oss med frokost på IKEA da vi kom frem. Ny opplevelse.
Jeg hadde trodd at køen i kjøkkenhjelpavdelingen var mindre sånn på morgenen enn kveldene (etter jobb), men der tok jeg feil. Så ble en heldags på Ikea for meg og min kjære! Vi fikk sett på baderomsinnredning også mens vi ventet på hjelp (de skulle ringe oss når det ble vår tur) så det var jo kjekt. Tenker det blir IKEA baderomsinnredning til det store badet.
Siden det ble en heldags på IKEA så rakk vi middagen også før vi reiste! Crazy!

Jeg skal på sykurs til søndag (3 dagers, søn til tirs) og nybegynner som jeg er så må jeg ha en del utstyr og først og fremst stoff. Jeg kjøpte symaskin i sommer og har ikke sydd siden barneskolen, så har meldt meg på 2 sykurs i november for å lære. Vel tilbake til saken, i Sørlandsparken (Kr.sand) har de butikken Stoff og Stil og jeg måtte da innom der før vi kunne reise hjemover for å rekke malingsbutikken før de stengte. Kjente jeg fikk helt sommerfugler i magen av bare å gå der inne, så det lover jo godt for kurset. Spent på om det går an å lære meg å sy! :-)

Så var det valg av maling til stue og kjøkkenveggene. Mens vi ventet på IKEA la jammen meg Jotun ut DETTE BLOGGINNLEGGET på FB-siden sin! Det står det helt klart at en bør ikke velge fargen Kalk om en har Bomull på lister etc. Okei, vi adlyder. Rart de ikke sa noe om det i butikken i går. En av fargene de anbefalte som fin til Bomull er den varme gråfargen Tidløs. Den måtte sjekkes ut sammen med golvet og diverse tapeter. Og den likte vi begge! På fargeprøvene ihvertfall! Spent på å se den på veggen.
Ser at i DENNE BLOGGEN så ville de også først ha Kalk og endte opp med Tidløs. Artig!

Tapeten klarte vi ikke helt å bestemme oss for, og siden den ikke kan bestilles før mandag formiddag likevel så får vi tenke litt til på den. Et par tapetprøver er med hjem, og skal teste de på stueveggen i dagslys i morgen! Gøy!

Det var alt for nå. I morgen er det ny runde med flere ting som må bestemmes til nyhuset!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar