onsdag 30. mai 2012

Flåttsommer! Barnsteinshalsbånd?

Her på Sørlandet oversvømmes vi av flått. Det er rene flåttland! Jeg liker ikke å ha giftige ting som dråper og halsbånd på hundene mine, men de verste periodene må jeg krype til korset. Valget av to onder! Brukte halsbånd på Caprice i fjor, og dråper på Mea og Troja.
På valper/unghunder og tisper med valper vil jeg ikke ha på giftige ting.
Cola-valpen er en Ridgeback, og på de ser en flåtten så lett, så foreløpig har hun ikke hatt noen flått sittende fast på seg.
Caprice er jo en Toller, og de tiltrekker seg flått på en helt annen måte enn Ridgeback. Caprice kan ha 10 flått etter samme skogstur som Ridgebackene har 1. Jeg går alltid igjennom hundene etter tur, men ikke så lett å finne alle i lang pels.
Caprice har jo valper nå, og jeg vil ikke bruke giftige ting på henne. Vi plukket 8 flått etter en liten gåtur langs veien her om dagen, så jeg begynner å bli desperat etter noe ikke-giftig som virker.
De søte menneskene bak DENNE nettsiden hadde stand på Ridgebackdagene, og da kjøpte jeg ett barnstenshalsbånd. Veldig spent på å teste det. Jeg har lest om de lenge, men har ikke stor tro på at de; 1. funker i flåttland og 2. at de funker på Tollere. Har bare sett de på Ridgebacker til nå.
Barnstenshalsbåndet skal støte bort flåtten fra hunden med statisk elekstrisitet, står det på nettet. Når barnstenen gnis mot hundens pels så oppstår elektrisitet av friksjonen som flåtten ikke liker. Støtene er så små at hundene kjenner det ikke. Hmm, kjenner jeg er skeptisk, men ingenting skal være uprøvd i disse flått-tider! Men de er veldig pene da! :-)
Fortsettelse følger!


Bilde av halsbåndet, Caprice og to av gutta!



1 kommentar:

  1. Kjempe spennende, har lest litt om dette. Fint om du kan skrive litt om dine erfaringer om en stund :)

    SvarSlett